80-luvun taiteen nuoret toivot – YBA


Nimet Damien Hirst, Charles Saatchi, ja Tracey Emin ovat monelle taiteen ystävälle tunnettuja, mutta kuinka moni tuntee heihin yhdistetyn YBA, Young British Artists suuntauksen juuret tarkemmin. Edellä mainittujen kuuluisien jäsenten lisäksi ryhmään kuului useita 80-luvun lopulla briteissä uraansa aloittaneita taiteilijoita, ja taidemaailman vaikuttajia. Ryhmän vaikutukset nykytaiteen kentällä ovat huomattavat, jäsenten kaupallinen asenne, ja heidän yrittäjä asenteensa muokkasivat sitä, kuinka taidekouluista heidän jälkeensä valmistuneet nuoret näkivät uransa, ja mahdollisuutensa taiteen saralla.

YBA:n synty Goldsmiths yliopistossa

Suurin osa YBA ryhmään laskettavista vaikuttajista valmistui Lontoolaisesta Goldsmith yliopistosta taiteiden kandidastiksi vuosien 1987 ja 1990 välillä. Vuonna 1988 kuusitoista yliopiston opiskelijaa otti osaa Lontoolaisessa varastorakennuksessa järjestettyyn Freeze ryhmä taidenäyttelyyn ennen valmistumistaan, ja Damien Hirst päätyi ryhmän epäviralliseksi johtajaksi. Idea epätavalliseen tilan käyttöön oli tullut varastorakennuksissa järjestettävistä laittomista ravemusiikki bileistä, ja sitä ajoi kaupallisten gallerioiden välinpitämättömyys nuorten taiteilijoiden töitä kohtaan. Freeze avasi ovet taiteioliojoille kuraattoreina, ja 90-luvun puoliväliin mentäessä näyttely muodosta oli tullut normi ennemmin kuin poikkeus.

vuonna 1990 vuokrakustannukset olivat alhaiset

Britti artistien toiminta keskittyi Lontoon alueille joiden vuokrat olivat 90-luvulla vielä suhteellisen alhaisia. Esimerkiksi nykyaikana trendikkäät itä-Lontoon Shoreditch ja Hoxton alueet saivat alkunsa taiteilijoiden rynnätessä niiden ränsistyneisiin taloihin.

Nuorten taiteilijoiden katsotaan uudistaneen, ja jopa pelastaneen, Britannian taidemaailman suuren yleisön tioetoisuuteen. Kaupalliset taidenäyttelyt tuntuivat useimmille tavan tallajjille lioian hienostuneilta, kun taas itä-Lontoossa sijaitseva varasto rakennus oli helposti lähestyttävissä perjantai iltana. Ryhmän suosion yhteydessä alueille nousi myös pysyviä kaupallisia gallerioita, jotka pitivät kiinni helposti lähestyttävästä mentaliteetista. Esimerkiksi Jay Joplinin White Cube näyttelytila avasi ovensa ensimmäistä kertaa näinä vuosina. Taide maailmassa vaikuttavat lehdet alkoivat kiinnostua uusista nuorista taiteilijoista, ja useat heistä päätyivät erikoisilla tekniikoillan, tai henkilökohtaisella elämällään myös valtavirta lehtien sivuille.

Ryhmän tunnetuimmat jäsenet

YBA ryhmään kuului löysästi noin 20-30 jäsentä kautta 80- ja 90-lukujen. Monet ryhmän jäsenistä ovat edelleen taidemaailman huipulla, mutta yksi ryhmän toimintaan eniten vaikuttaneista henkilöistä ei itse ollutkaan taiteilija. Freeze näyttelyssä vieraillut Charles Saatchi oli mainosalan jättiläisen Saatchi & Saatchi toimiston perustajajäsen, ja tunnettu syvistä taskuistaan joista löytyi runsaasti ropoja taidemaailman sijoituksiin. Saatchin sijoitus YBA teoksiin avasi heille ennennäkemättömiä ovia, ja toimi kehotuksena muille sijoittajille. Hän oli esimerkiksi ensimmäinen henkilö joka vapaaehtoisesti maksoin Damian Hirstin tunnetuksi tehneistä formaldehydiin säilötyistä eläimistä. Hirstin ja Saatchin yhteistyö päättyi 2003 miesten henkilökohtaisiin kiistoihin,

Damien Hirst on  ollut läpi 2000-luvun Englannin varakkain elossa oleva taiteilija, ja hänen omaisuutensa nousee satoihin miljooniin puntiin. Hirstin teokset leikkivät kuoleman ajatuksella, ja hän on tullut tunnetuksi leikellyistä eläin teoksistaan, ja myöhemmin yksinkertaisista pallo maalauksistaan. Hänen luomuksiinsa kuuluu myös timanteilla päälystetty pääkallo, ja Lontoon olympialaisissa nähty brittilippu.

Tracey Emin oli uransa alkuaikoina Hirstin kanssa ryhmän kiistanalaisimpia jäseniä. Nuoren Traceyn teokset perustuivat hyvin pitkälle hänen omaan elämäänsä ja ihmissuhteisiinsa. Tracey käytti töissään laajaa määrää tekniikoita, hänen neonvalokylttinsä ovat esimerkiksi suosittuja varakkaiden sisustajien keskuudessa, ja niitä on kopioitu paljon myös valtavirran sisustus elementeiksi. Traceyn nosti julkisuuden valokeilaan hänen Everyone I have Ever slept with 1963-1995 teos, jossa hän oli ommellut halvan teltan pintaan jokaisen miehen nimen jonka kanssa hän oli harrastanut seksiä. Tracey Emin on edelleen kunnioitettu taiteilija, ja vuonna 2007 hänet valittiin elinikäiseksi jäseneksi Englannin arvostettuun Royal Academy of Arts -järjestöön. Emin toimii myös aktiivisesti useiden hyväntekeväisyysjärjestöjen puolesta, ja tukee nuoria taiteilijoita heidän urillaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *